Філологічні конкурси



 Завдання є орієнтовними
Міжнародний мовно-літературний конкурс


 учнівської та студентської молоді імені Т.  Шевченка


Робота
учасника І етапу
VІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу
 учнівської та студентської молоді
імені Тараса Шевченка
(2016-2017 н. р.)
Уч                                                 класу
______________________________________________________________________
_Назва навчального закладу

Заводського району
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Прізвище, ім’я, по батькові

Учитель_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Прізвище, ім’я, по батькові






Шифр __________


Завдання
 Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка
2016-2017 н.р.
І (шкільний етап)
5 клас. Продовжіть казку за поданим початком. Доберіть заголовок.
Жило-було у словнику Веселкове слово. Воно охоче мандрувало світом: із казок і прислів’їв переходило до віршів і підручників, лунало у класах і на вулицях. Людські душі назустріч Веселковому слову відкривалися й добрішали.
Одного разу Веселкове слово зустрілося із Кропив’яним словом, яке жило…
6 клас. Напишіть твір-опис природи на тему «Упала перша паморозь на віти» в художньому стилі, використавши прикметники-епітети. 
7 клас. Упродовж століть наші предки, спостерігаючи за явищами природи, склали багато мудрих висловів. Відновіть народну прикмету, пригадавши один із висловів, та введіть у розповідь.
8 клас. Напишіть лист одному з героїв творів, які вивчали у 8 класі. У своєму листі поміркуйте, чи міг би цей герой жити в наш час? Чи міг би він бути корисним для України?
9 клас. Напишіть твір-роздум: «Чому варто носити вишиванку?». Наскільки актуальним на сьогодні є збереження матеріальних і духовних цінностей?
10 клас. Мовато інтелектуальний портрет людини. І якщо зовнішній портрет можна змінити з допомогою одягу, макіяжу, то з мовним – набагато складніше. Висловіть міркування стосовно цієї проблеми.
11 клас. У формі твору прокоментуйте вислів Конфуція «Перед людиною три шляхи до розуму: шлях міркування – найшляхетніший; шлях наслідування – найлегший; шлях особистого досвіду – найважчий».
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання є орієнтовними
ЗАПОРІЗЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №67
ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЗАВДАННЯ
I (шкільного) етапу ХІV Міжнародного конкурсу
з української мови імені Петра Яцика 
5 клас

І. Прочитайте історію, що сталася з Миколкою на уроці.
 Учитель сказав учням:
 – Намалюйте найрадісніше і найсумніше.
 Миколка розгорнув альбом і задумався.
 Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини. Намалював ромашку і над нею бджолу.
 – Це і є найрадісніше, – сказав він.
 – Чому? – питає вчитель.
 – Бо сяє сонечко, співає соловейко і небо синє-синє.
 – А що ти намалюєш найсумніше?
 Миколка намалював голе дерево. Біля самого кореня воно було обпалене, кора від вогню полущилася. Навколо дерева – почорніла галявина. Вгорі – збентежені птахи.
 – Чому ж це найсумніше? – запитує вчитель.
 – Бо мені дуже боляче від того, що дерево загине, і вчинив це хтось із людей.
 Опишіть свою уявну картину найрадіснішого і найсумнішого (до 0,5 –                1 стор.).                                                                                                               12 б.

ІІ. Запишіть іменники у формі кличного відмінка.
 Батько, товариш, круча, мрія, Олена, край, козак, друг, Андрій, Київ, мама, Дніпро.
 6 б.

ІІІ. Утворіть фразеологізми, вибравши з дужок потрібне слово, поясніть їх значення.
 Наламати (дерев, дров, парканів), кусати (хліб, яблуко, лікті), з’їсти (м'ясо, собаку, ковбасу), винаходити (двигун, велосипед, ракету).
 4 б.

ІV. Покажіть усі можливі переноси у словах.
 Броджу, кукурудза, гайок, війна, голка, ювіляр, аптека, щоденник, підзеленити, жоржина, квітка, підручник.
 6 б.

V. Відредагуйте словосполучення і запишіть їх. В одному зі словосполучень позначте головне і залежне слова.
 Приймати участь, оставляти вдома, вірна відповідь, любе питання, заказувати обід, книжковий шкаф, гарні обої, відкривати вікна, коврові доріжки, оцінка по математиці.                                                                        6 б.


6 клас
І. Напишіть за поданим початком твір-мініатюру "Довгоочікувана хмаринка". Використайте в ньому слова в переносному значенні.
 Яким посушливим видалося літо! Від спеки опустили свої ніжні пелюстки ромашки, засумували вишеньки та груші.
 – Пити, пити … – здавалось, просила сама земля.
 І ось скраєчку блакитного неба виткнувся ріжечок хмари…                      12 б.

ІІ. Знайдіть помилки в завданні Петрика, якому потрібно було записати прізвища українських письменників в алфавітному порядку. Правильно складіть список прізвищ.
 Грабовський П.А., Заньковецька М.К., Дімаров А.А., Франко І.Я., Котляревський І.П., Коцюбинський М.М., Малишко А.С., Леся Українка, Карпенко-Карий І.К., Саксаганський П.К., Садовський М.К., Т.Г. Шевченко
6 б.
ІІІ. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.
 Дамоклів меч
 Гордіїв вузол
 Езопова мова
 Сіль землі
 Канути в Лету
 Іскра Божа
 Пташине молоко
 Маслинова гілка
 Кадити фіміам
 Фільчина грамота










 приховане викриття
 мир
 велика обдарованість
 постійна загроза
 складне, заплутане питання
 найкращі люди
 безвартісна писанина
 рідкісна річ
 бути забутим
 вихваляти
5 б.
ІV. Складіть і запишіть із поданих слів прислів’я. Підкресліть головні члени речення.
 Скільки, стільки, ти, знаєш, разів, мов, людина.
 Лине, серця, до, а, не, слово, стріла.
 Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь.
 Говори, слухай, думай, а, мало, багато, ще, більше.
 Словом, за, кишеню, у, не, полізе.
 Не, випустиш, спіймаєш, не, слово, горобець.                                                6 б.

V. Відредагуйте словосполучення і запишіть їх. В одному зі словосполучень позначте головне і залежне слово.
 Хворий грипом, багатий на добро, автобус по замовленню, сталося по неуважності, вхід по запрошеннях, старший по віку, екзамен по мові, дякую Василя, згідно умові, відповідно завданню.                                                   6 б.

8 клас

І. Напишіть за одним із наведених поетичних уривків твір-мініатюру. Використайте в ньому дієприкметникові та дієприслівникові звороти.
1. О місячне сяйво і спів солов’я,
 Півонії, мальви, жоржини!
 Моря бриліантів, це – мова моя,
 Це – мова моєї Вкраїни.
                                               В. Сосюра
2. Вийду в поле, стану серед жита,
 Задивлюсь у небо голубе.
 Земле рідна, скільки буду жити,
 Стільки і любитиму тебе…
                                               М. Луків
3. Осінь спливає туманами,
 Листям сухим шерхотить,
 Лине хмаринками рваними,
 Бабиним літом летить.
                                               В. Бердник                                                                               12 б.

ІІ. Запишіть правильно подані слова.
 Будь/що/будь, з/діда/прадіда, до/тепер, до/побачення, пів/яхти, пів/острів, пів/Ковалівки, по/батьківськи, по/моєму, сто/сімдесяти/мільйонний, на/весні, в/цілому, день/другий, на/жаль, кінець/кінцем, зроду/віку.                            6 б.

ІІІ. Передайте одним словом значення поданих фразеологізмів.
 Запахло смаленим, вітер у голові, сім п’ятниць на тиждень, гайки закрутити, допекти до живого, з відкритим серцем, узяти втямки, хоч око вийми, шкірити зуби, знайти спільну мову, з одного маху, на сміх брати.                6 б.

ІV. Запишіть словосполучення, узгодивши числівники з іменниками.
 П’ятсот тридцять три (стілець), дев’яносто п’ять (гривня), семеро (студент), двоє (киянин), обидва (брат), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), три й одна п’ята (метр), двоє (вікно), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник).                                                                                             6 б.

V. Відредагуйте текст і запишіть його.
 Глянув в вікно. Дощу уже не має. І сонце сховалось кудись начеб-то за хмари. Але небо ще димчасто-сіре, воно, підрожевлено захмариним вогнем і тому розсіває світло. Від того світла ближчать краплини дощу на мокрих стеблях. З дрімотного поля потягло вітерцьом. І в раз загупали каплі, опадавші додолу. Вітер пустун дущав. І там у степу починалось щось ні кому незрозуміле.                    


                  9 клас
І. Напишіть за одним із наведених поетичних уривків твір-мініатюру. Використайте в ньому односкладні та неповні речення.
1. Яка чудова осені краса!
 Які прекрасні тиша і мовчання!
 Елегію дарують небеса,
 Переповиту тугою прощання.
                                   Я. Масленко
2. О Україно! Жить тобі,
 Як і твоїй співучій мові,
 Аж доки сяють голубі
 Небесні шати, шовкові
 Шумують трави, і горить
 У небі чиста дощовиця,
 А нам довіку пить і пить
 З твоїх джерел – і не напиться!
                                   Л. Забашта
3. Зло нічого не дає, крім зла,
 Вмій прощати, як прощає мати.
 За добро добром спіши воздати, –
 Мудрість завше доброю була.
                                   М. Луків                                                                                        12 б.
ІІ. Запишіть правильно подані слова.
 Густо/розведений, без/кінця/краю, в/лад, на/пів/дорозі, суспільно/необхідний, контрольно/вимірювальний, вище/згаданий, трохи/вище/зазначений, загально/державний, різко/окреслений, темно/зелений, жовто/гарячий, на/весні, одно/разовий, кіно/фестиваль, обл/викон/ком, мовно/стильовий, народно/поетичний.                                                      6 б.

ІІІ. З поданих слів відтворіть фразеологізми.
 Сади, троянський, ложе, танталові, Аріадни, п’ята, ведмежа, крокодилячі, сізіфова, колесо, лебедина, панічний, муки, нитка, кінь, Семіраміди, послуга, пісня, праця, сльози, Фортуни, страх, ахіллесова, прокрустове.                                                                        6 б.

ІV. Утворіть прикметники чоловічого роду від іменників – географічних назв.
 Мекка, Бахмач, Семигори, Гостролуччя, Біла Церква, Мала Вільшанка, Новосілки-на-Дніпрі, Севастополь, Ла-Манш, П’ятихатки, Ялта, Ясениця Сільна.                                 6 б.

V. Відредагуйте речення, запишіть їх правильно. Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення.
 1. Приналежність до певного соціального слою визначається не лише матеріальним забезпеченням.
 2. Із-за затягування у прийнятті рішень, цю норму відмінено.
 3. До найрозповсюдженіших діагнозів належать серцевий приступ, ушиб коліна та воспалєніє легенів.
 4. Золоті ворота – пам’ятник ХІ століття.
 5. В останній час погода стала дуже капризною.                                                                 8 б.
           
   
      10 клас

І. Прочитайте уривок вірша Ліни Костенко.
 Пишіть листи і надсилайте вчасно,
 Коли їх ждуть далекі адресати,
 Коли є час, коли немає часу
 І коли навіть ні про що писати.
 Висловіть письмово (до 1 стор.) думку про те, чи не втрачають свого значення приватні листи в сучасний вік комп’ютеризації, у вік електронної пошти?                                                                                                                12 б.

ІІ. Запишіть правильно подані слова.
 Гори/цвіт, пів/аркуша, дочки/матері, пере/коти/поле, не/сьогодні/завтра, сон/трава, пів/яблука, фото/модель, купівля/продаж, екс/чемпіон, пед/університет, чар/зілля, пів/Києва, екс/президент, рік/у/рік, віч/на/віч, чітко/втражений, авіа/квиток.         6б.

ІІІ. Поясніть, як ви розумієте зміст наведених стійких народних порівнянь.
 Вилупив очі як цибуля; гарна як маків цвіт; стрибає як цап на городі; величається як заєць хвостом; ума як у кози хвоста; колючий як їжак; розумний як осел; жвавий як рак; роботяща як бджілка; гарна як свиня в дощ; на голові як у дурного на хаті; говорить як порожній млин торохтить.                                                            6 б.

ІV. Складіть три складних безсполучникових речення, у яких смислові відношення між частинами:
а) причинові;        б) протиставні;        в) пояснювальні.
Зробіть синтаксичний розбір одного речення (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням), побудуйте його структурну схему.                                                                  8 б.

V. Відредагуйте речення.
 1. Я рахую, що екзамен по математиці мені пощастить здати прекрасно.
 2. У зустрічі прийняли участь поети і письменники різних поколінь.
 3. У Франції розроблено самий надійний у світі атомний реактор.
 4. Під час жнив працюючим комбайнерам приходиться працювати і вдень, і вночі без відпочинку.
 5. Згадуючи дитинство перед моїми очима постає батьківська хата. 6. нам ніщо не мішало зустрітися тут в другий раз.
 7. Повертаючись додому, хвіртка виявилася зачиненою, і мені прийшлося йти городами.
 8. Може, на той рік повезе мені зібрати більше матеріалу для книги.          8 б



УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
З А В Д А Н Н Я
ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2008 – 2009 н. р.
8 клас
І. Напишіть на вибір: 1. Твір-мініатюру «Істинно, люди: живемо не хлібом єдиним. Істинно так ... коли маємо хліб на столі» (Б. Олійник). У тексті твору використайте речення, ускладнені відокремленими членами, однорідними членами, звертанням та вставними одиницями.
2. «Мотив утечі від неприйнятного буттєвого світу, проблема морального вибору людини» (поема І.Франка «Іван Вишенський»).                                                            12 балів
ІІ. Запишіть речення, виконайте повний синтаксичний розбір простого речення (підкресліть члени речення, дайте загальну характеристику, проаналізуйте члени речення й засоби їхнього вираження), поясніть розділові знаки.
За які гріхи твої, Україно-мати, сини заходилися тебе розпинати? (М. Мащенко).   6 балів
ІІІ. Виконайте тестові завдання:
1. Виберіть рядок, у якому подано лексичне значення слова «меценат».
А Фахівець з механіки.
Б Той, хто займається мисливством.
В Багатий покровитель наук та мистецтв, а також їхніх представників.
Г Представник римського папи при уряді якої-небудь держави.
Д Воїн, озброєний мечем, а також слуга, що носить за воїном його меч.
2. У якому рядку фразеологізм має значення «недосяжна мрія»?
А Синій птах.
Б Біла ворона.
В Птаха високого польоту.
Г Лебедина пісня.
Д Випити чашу до дна.
3. У якому рядку допущено помилки?
А Мають попит, віддавати перевагу, здоровий образ життя, залік по історії.
Б Цікавий за змістом, надіслати на адресу, пливти за течією, вжити заходів.
В Завдати шкоди, придбати на виплат, взяти участь, платити за проїзд.
Г Справляти враження, зважати на думку, випала нагода, дотримати слова.
Д Вважати помилковим, мати на увазі, обіймати посаду, через помилку.
4. У якому рядку на місці крапок у всіх словах потрібно ставити апостроф?
А м...язи, св...ято, бур...яний, міжгір...я, кур...єр.
Б рум...яніють, арф...яр, з...єднаний, Лук...ян, пів...ящика.
В без...ядерний, з...економити, Мар...яна, м...ятний, св...ятковий.
Г дзв...якнути, п...явка, зор...яний, вітр...як, дерев...яний.
Д духм...яний, з...єднати, дит...ясла, дев...ять, п...юре.
5. У якому рядку допущено помилку (орфограма – «Велика літера»)?
А кліматичні умови Далекого Сходу, Лопе де Вега, Кременчуцьке водосховище, проспект Перемоги, Ростов-на-Дону.
Б Антарктида, Чорне море, Асканія-Нова, Переяслав-Хмельницький, Петро Перший.
В Західна Україна, Київська Русь, Зимовий палац, пудель, парламент.
Г київські університети, Центральна наукова бібліотека, Давня Греція, балет «Спартак», вулиця Будівельників.
Д Південний Буг, комета Галлея, Донеччина, Печерська Лавра, Волинське нафтове родовище.
6. У якому рядку всі прикметники пишуться із суфіксом -ськ-?
А богатир...кий, турист...кий, сива...кий, золотоні...кий, лати...кий.
Б туні...кий, парубо...кий, оде...кий, люд...кий, вороне...кий.
В брат...кий, криворі...кий, чика...кий, кандидат...кий, люксембур...кий.
Г оренбур...кий, великолу...кий, вол...кий, черка...кий, вільню...кий.
Д кавка...кий, узбе...кий, тбілі...кий, канад...кий, норве...кий.
7. У якому рядку всі іменники належать до третьої відміни?
А Криниця, немовля, тісто, кущ, ім’я.
Б Нехворощ, пам’ять, заполоч, мазь, мідь.
В Надія, ніжність, любов, мати, живиця.
Г Глибінь, подорож, гордість, любисток, явір.
Д Настя, каченя, ранок, гриб, курчатко.
8. У якому реченні не дотримано правил уживання тире між підметом та присудком?
А Рузвельт знав, як і всі лідери знають, що єдина стежка до серця людини обговорювати ті речі, які є для неї найдорожчими (Д. Карнегі).
Б Слово – могутній перемикач людських станів (В. Брюгген).
В Ваша посмішка – це посланець вашої доброї волі (Д. Карнегі).
Г Міняти обставини й умови – така ж потреба, як чергування їжі (В. Брюгген).
Д Велике мистецтво – грати так тонко, щоб не торкнутися слуху тих, хто сидить у перших рядах, але й щоб гальорка розчула кожне слово (В. Брудзинський).                  8 балів
ІУ. Складіть діалог на тему: «Література рідного краю – джерело пізнання малої Батьківщини».
Інструкція: запитання – відповідь – зустрічне запитання – тлумачення – реакція на відповідь.                                                                                                                  6 балів
V. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності (10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
1. Прочитай уривок із вірша Т.Шевченка «Думи мої, думи мої…»: «Привітай же, моя ненько! // Моя Україно! // Моїх діток нерозумних, // Як свою дитину». Визнач жанр поезії, засоби художньої виразності в цитаті, поясни їхню роль у розкритті змісту вірша.
                                                                                                                                   2 бали
2. А). Цикл віршів «В казематі» Т.Шевченко написав, коли перебував……..
Б). До цього циклу ввійшли вірші (вказати не менше двох)…………………
В). З-поміж них мені найбільше запам’ятався…, бо …….
Г). Усі вірші циклу «В казематі» об’єднує мотив……….                                       2 бали
3. А). Роль митця в суспільстві – вічна тема для письменників, бо………
Б). Казковим у «Давній казці» Лесі Українки є………                                                     2 бали
4. А). Іван Вишенський усамітнився на Афоні для того, щоб……
Б). Поема І.Франка «Іван Вишенський» навчає нас…………….                                     2 бали
5. Вислови власну оцінку вчинкам і поведінці графа Бертольда, героя поеми Лесі Українки «Давня казка».                                                                                          2 бали
   10 балів

 

РАЗОМ: 42 бали



З А В Д А Н Н Я
ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2008 – 2009 н. р.
9 клас
І. Напишіть на вибір: 1. Уявіть себе кореспондентом шкільної газети, делегованим від Вашого регіону на Всеукраїнську конференцію з охорони довкілля. Напишіть до шкільної стінгазети статтю дискусійного характеру, епіграфом до якої слугуватиме один із афоризмів:  «Природа – не храм, а майстерня, і людина в ній – працівник» (І.С. Тургенєв); «Щоб панувати над природою, необхідно підкорятися їй» (Ф. Бекон). Доберіть заголовок до статті. 2. Релігійний елемент творів Г. Квітки-Основ’яненка.
                                                                                                                          12 балів
ІІ. Складіть діалог на тему: «Святвечір на Україні».                                                     6 балів
ІІІ. Із поданих речень створіть зв’язний текст, доповнивши його власними міркуваннями так, щоб одне з речень відповідало схемі: [...], (від якого...), а тому [.., (що...),..].
Гори навколо мовби висіли в повітрі. Гори були прозорі й легкі в ці останні дні ясного гірського літа. Ліси наче світилися наскрізь. Контури кожного дерева напрочуд виразні. Контури кожної скелі були напрочуд виразні, як у панорамі бінокля. Де-не-де по лісах прохоплювалося перше полум’я осіннього багрянцю. Від осіннього багрянцю гори ставали ще пишніші й барвистіші (За О. Гончарем).
Визначте тип і стиль мовлення поданого тексту, дайте заголовок. Виконайте повний синтаксичний розбір змодельованого речення (підкресліть члени речення, побудуйте структурну схему, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням), надпишіть частини мови.                                 8 балів
ІV. Виконайте тестові завдання:
1. Визначте рядок, у якому неправильно подано словосполучення зі словами-паронімами.
А Шкірне захворювання – шкіряна сировина.
Б Туристичний похід – туристський маршрут.
В Тактовний чоловік – тактичний план.
Г Спостережний пост – спостережливий дослідник.
Д Робочий колектив – робітничий одяг.
2. У якому рядку є конструкції, що засвідчують порушення норм літературної мови?
А Зустрінемося близько шостої, зупинка на вимогу, передплата газет, скласти повноваження, купити два з половиною метри шовку.
Б Запам’ятав усіх присутніх, наявність помилок, керівник мав рацію, згідно з постановою, сухою нехворощю.
В Відповідно до наказу, надіслати запрошення, мати пільги, восьмисот шістдесяти студентів, запросити охочих.
Г Справжньою розкішшю, залежно від обставин, характерний для мене, хочу подякувати вам; 43,9 відсотка.
Д Це становить біля двох мільйонів, тісно співпрацюють, письменники й поети, об’єм роботи, скласти повноваження.
3. Який фразеологізм має значення «зненацька, недоречно»?
А Як з гуски вода. Б Як Пилип з конопель. В Як води в рот набрав. Г Комар носа не підточить. Д Вусом не моргнути.
4. Виберіть рядок, у якому подано лексичне значення слова «леміш».
А Страва з густо запареного борошна, звичайно гречаного.
Б Тварина, що займає проміжне місце між мавпами і нижчими ссавцями.
В Частина плуга або іншого землерийного знаряддя, що підрізає шар землі знизу.
Г Предки сучасних лезгинів.
Д Великий перелітний птах із довгим прямим дзьобом та довгими ногами.
5. У якому рядку допущено помилку в написанні складних слів (сполук)?
А бюджетно-фінансовий, червоногарячий, повік-віки, всесвітньо відомий, кисло-солодкий.
Б суспільно необхідний, легкоатлет, міськрада, північно кримський, натроє.
В без кінця-краю, верхньопалубний, зерноочисний, націонал-демократичний, послідовно миролюбний.
Г хлібопекарний, товстолистий, тістоподібний, прес-пап’є, швидкохід.
Д важковимовний, джаз-фестиваль, язиково-піднебінний, щоднини, тризубий.
6. У якому рядку допущено помилку в закінченні кличного відмінка іменника?
А Майстре, шевче, Настусю, Дмитре Павловичу, президенте.
Б Краю, сторононько, Валеріє Іванівно, Тане, Петре.
В Олексію, Анастасіє, доле, квітко, зимонько.
Г Валентино, вчителько, Ганно, Володимире, Павле.
Д Оленочко, Маріє, подруго, чоловіче, слухачу.
7. У якому рядку пунктуаційне оформлення складносурядного речення відповідає нормам української мови?
А Відберіть у людини мову і вона здичавіє (І. Цюпа).
Б Усміхайтесь – і майте друзів; хмуртеся – і майте зморшки (Д. Еліот).
В Заберіть дату: й ви не відрізните сьогоднішню газету від учорашньої (М. Маклюен).
Г Неможливо увесь час бути героєм але завжди можна залишатися людиною (Й. Ґете).
Д У всіх рядках допущено помилку.
8. У якому рядку допущено пунктуаційну помилку при оформленні однорідних членів речення?
А Виходячи з дому, задеріть підборіддя, вище закиньте голову, наповніть легені якомога більше, купайтеся в сонячному світлі, вітайте своїх друзів посмішкою і вкладайте душу в кожний потиск руки (Е. Хуббард).
Б Пам’ятайте, що ім’я людини є для неї найсолодшим і найважливішим звуком будь-якою мовою (Д. Карнегі).
В А ще чогось жаліла за дощами, за цвітом яблуневим, за хрущами, за сонцем і за квітами в траві… (Л. Костенко).
Г Не можна втекти від слабкості: рано чи пізно ви повинні або перемогти її, або загинути (Р. Стівенсон).
Д Тобі дано і вірити й кохати (Л. Костенко).                                                                8 балів
V. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності (10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
1.     Хто з письменників досить докладно змалював у своїх творах обряд сватання? Назвіть ці твори і авторів.
2.      Назвіть перші друковані книги та їхніх творців.
3.      Інтермедія – це… Назвіть персонажів інтермедій? Звідки автори брали сюжети цих творів?
4.      Назвіть найвідоміші трактати Г. Сковороди.
5.     Своєю творчістю І. Котляревський започаткував, утвердив три традиції, які стали визначальними у всій новій українській літературі. Назвіть їх.
10 балів

РАЗОМ: 44 бали


З А В Д А Н Н Я
ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2008– 2009 н. р.
10 клас
І. Напишіть на вибір: 1. Підтвердіть або спростуйте думку (у формі твору-роздуму), висловлену в одному із запропонованих тверджень: «Основні складові щастя у житті такі: людина має над чимось трудитися, когось любити і на щось сподіватися (А. Джозеф)»; «Життя – немов п’єса в театрі: не те важливо, наскільки довго вона триває, а те, наскільки добре вона зіграна» (Сенека).
 2. Морально-етичні проблеми в п’єсах І. Карпенка-Карого, М. Старицького.          12 балів

ІІ. Складіть діалог на тему: «Святвечір на Україні».                                                     6 балів

ІІІ. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, побудуйте структурну схему, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням), надпишіть над кожним словом частину мови. Виконайте фонетичний аналіз виділеного слова.
Нема життя без України бо Україна це доля яка випадає раз на віку бо Україна це мати яку не вибирають як і долю бо Україна це пісня яка вічна на цій землі! (Я. Гоян).
 8 балів

ІV. Виконайте тестові завдання.
1. У якому рядку є конструкції, що засвідчують порушення норм літературної мови?
А Науковий ступінь, смачною кашею, даси книжку, колють очі, купуйте українське.
Б Ускладнення після кору, Ілле Миколайовичу, відділ із питань працевлаштування, найбільш зрозумілий, справляти враження.
В Будинки стоять поряд, моя власна мрія, в голову не прийшло, на слабкому вогні, вакансія на підприємстві.
Г Зустрівся з Машею, Віталію Васильовичу, модні пальта, із шістдесятьма абітурієнтами, обіймати посаду.
Д Міцні підвалини, отримав хабара, дорогий шампунь, заступник із навчальної роботи, вибачте мені.
2. Виберіть рядок, у якому фразеологізми є антонімами.
А Нестися високо – ні в тин ні в ворота.
Б Ляпати язиком – дати ляпаса.
В Піймати облизня –  кидати слова на вітер.
Г Жити на широку ногу – перебиватися з хліба на квас.
Д Бути під каблуком – приший кобилі хвіст.
3. У якому рядку всі іменники в давальному відмінку пишуться без знака м’якшення?
А сторін...ці, долон...ці, нен...ці, бал...ці, кізон...ці.
Б сопіл...ці, стеблин...ці, хатин...ці, оболон...ці, циган...ці.
В жін...ці, жмен...ці, авос...ці, Марин...ці, скрин...ці.
Г зозул...ці, лял...ці, нян...ці, зірон...ці, кофтин...ці.
Д долен...ці, тополен...ці, стежин...ці, Ірин...ці, дон...ці.
4. У якому рядку в усіх словах відбувається спрощення на письмі?
А швидкіс...ний, пропус...ний, хвас...ливий, шіс...надцять, чес...ний.
Б рідкіс...ний, корис...ливий, проїз...ний, перехрес...ний, вартіс...ний.
В щас...ливий, ненавис...ний, контрас...ний, облас...ний, свис...нути.
Г почес...ний, якіс...ний, пес...ливий, ціліс...ний, сер...це.
Д компос...ний, захис...ний, доблес...ний, гіган...ський, хвас...ливий.
5. У якому рядку всі іменники належать до однієї групи?
А Сокіл, дощ, Івась, школяр, жовч.
Б Меч, обличчя, хабар, заграва, винце.
В Каша, газетяр, плече, площа, лівша.
Г Слівце, пристрій, вартовий, фарш, бароко.
Д Повістяр, відчай, Костя, дворище, пустир.
6. Зазначте рядок, у якому подано правильні форми вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників.
А Найгучніший, найтемніший, більш довгий, нижчий, найбілявіший.
Б Найвищий, найбільш рідний, більш вужчий, найтонший, бідніший.
В Наймолодший, більш красивий, ліпший, якнайближчий, дальший.
Г Дешевший, щонайприємніший, русявіший, найгуманніший, легший.
Д Чорніший, більш близький, якнайсмачніший, найбільш талановитий, самий розумний.
7. Зазначте рядок, у якому допущено помилку в правописі відмінкових закінчень числівників.
А Двомастами, шістдесяти, п’ятнадцятьма, дев’яноста дев’ятьма, тисячею.
Б Чотирьомстам, шістнадцятьох, одинадцятьома, вісьмомастами, семистах.
В Дванадцятьма, сорока, сьома, одинадцятьох, тридцятьом трьом.
Г Чотирмастами, двома тисячами, п’ятьмадесятьма, п’ятьма другими, двома цілими сорока сотими.
Д Двадцятьом сімом, п’ятистам сорока двом, дев’яноста вісьма, нулем, вісімдесятьох вісьмох.
8. Установіть відповідність між іншомовними словами та їхніми українськими відповідниками.
А Асиміляція                                   1. Підпорядкованість
Б Адаптація                                   2. Уподібнення
В Компіляція                                   3. Пристосування
Г Субальтернація                          4. Підвищення курсу валюти
Д Ревальвація                                 5. Несамостійна, неоригінальна праця          
8 балів

V. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності (10 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
1. Назвіть основні жанри народного епосу, проілюструвавши прикладами.
2. Які твори М.Старицького не втратили актуальності в наш час? Аргументуйте.
3. Виділіть засоби комічного в комедії І.Карпенка-Карого «Хазяїн».
4. Поетичне новаторство І.Франка. Наведіть приклади.
5. Виділіть ідейну спільність громадянської лірики П.Грабовського та І.Франка.


10 бали

РАЗОМ: 44 бали



З А В Д А Н Н Я
ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
2008 – 2009 н. р.
11 клас
І. Напишіть на вибір. 1. Запропонуйте суспільно значущу тему, що могла б спровокувати дискусію на Інтернет-сайті, та обґрунтуйте її доцільність. Спрогнозуйте потенційне висловлювання відвідувача форуму. 2. Оспівування духовної величі української нації в поезії Є.Маланюка.                                                               12 балів
ІІ. Складіть діалог «Святвечір на Україні».                                                                                        6 балів
ІІІ. Запишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції). Виконайте фонетичний аналіз виділеного слова.
         Хай це можливо і не найсуттєвіше але ти дитино покликана захищати своїми долоньками крихітну свічечку букви «І» а також витягнувшись на пальчиках оберігати місячний серпик букви «Є» що зрізаний з неба разом із ниточкою бо кажуть дитино що мова наша солов’їна (І. Малкович).                                                                                8 балів
ІУ. Виконайте тестові завдання:                                                                              8 балів
1. У якому рядку немає конструкцій, які засвідчують порушення норм літературної мови?
А Трапилося рік тому, порядок денний, серцевий напад, запобігати захворюванням, придбати автомобіль у кредит.
Б Півтораста кілограмів, цифри співпадають, трапилася пригода, стало в нагоді, купити тафту.
В Цивільний шлюб, красива перука, естрадний танець, чинне законодавство, учбовий процес.
Г Багаточисельний мітинг, два з половиною дня, лікувати виразку, відвар шипшини.
Д Двадцять осіб, 4,3 бали, далекий Сибір, більш вдалий, давайте зустрінемося.
2. Виберіть рядок, у якому фразеологізми є антонімами.
А Нуль без палички – ні гроша не має за душею.
Б Тримати язик за зубами – розпустити язика.
В Вхопити шилом патоки – аж за вухами лящить.
Г Прибрати до рук – берегти як зіницю ока.
Д Муляти очі – лити крокодилячі сльози.
3. Виберіть рядок, у якому подано лексичне значення слова «пастораль».
А Техніка живопису, заснована на застосуванні м’яких кольорових олівців.
Б Скульптура або фігура з розім’ятої й обпаленої глини.
В Звання, посада пастора.
Г Житло пастора.
Д У європейській літературі та мистецтві ХІV – ХVІІІ ст. – жанр, що характеризується ідилічним зображенням пастухів і пастушок на лоні природи.
4. У якому рядку всі слова з часткою не пишуться окремо?
А проблеми не/розв’язані, не/виконавши, не/скошена трава, не/озорий лан.
Б ще не/прочитана книга, не/уцтво, говорив не/чутно, не/мічний старий.
В не/забаром весна, не/для нас, не/загартований організм, не/порушно.
Г не/під силу; не/голосно, а тихо; не/помиті вікна; не/питаючи броду.
Д не/до вподоби; не/побачив; ще не/засіяна нива; не/гаючи часу.

5. У якому реченні розділові знаки при узагальнювальних словах ужито правильно?
А Усе: кожний жест, інтонація голосу, рухи брів було вивірено заздалегідь і розраховано за секундами (Д. Карнегі).
Б Такі коротенькі фрази, як: «Вибачте, що потурбував»!, «Чи не будете ви такі люб’язні...», Будь ласка», «Чи не вважаєте ви...», «Дякую» – підмаслюють негаразди монотонного життя і являють собою ознаки гарного виховання (Д. Карнегі).
В Якщо тобі не допомагають лікарі, хай стануть для тебе лікарями такі три поради гарний настрій, спокій, дієта (Антична мудрість).
Г І сміливість, і хоробрість, і відвага, і честь все це добре на війні, але ще краще, коли б ці риси виявлялися в мирному житті (О. Воля).
Д Три знаряддя є у лікаря, – слово, рослина, ніж (Авіценна).
6. Зазначте рядок, де всі іменники мають лише форму однини.
А Дітвора, ганчір’я, патріотизм, молодь, відрядження.
Б Садівництво, знання, відвага, хлопець, прокляття.
В Рідня, піхота, Крим, козацтво, смуток.
Г Король, завдання, теля, чобіт, Київ.
Д Збіжжя, пень, юнь, порядність, ім’я, Соломія.
7. Зазначте рядок, у якому допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів.
А Жнемо, повернешся, дивишся, любимо, надишешся.
Б Обмережимо, знаходиш, ненавидите, схочете, летите.
В Захистите, переставиш, плачете, колеш, жнемо.
Г Втаїш, варить, замерзнеш, полимо, солимо.
Д Шкодить, наносиш, з’їздиш,  цокотиш, зшиєш.
8. Зазначте рядок, що містить лише правильні відмінкові форми числівників.
А Двомастами вісімдесятьма чотирьма, тридцяти п’яти, (на) трьохстах сорока, семистам п’ятдесятьом, однією.
Б Шестистам сорока п’яти, вісімдесяти п’яти, дев’яноста шістьох, шестистами сорока п’ятьма, чотирьохсот одним.
В Шестистам сімдесяти вісьми, дев’яноста шістьма, двумстам чотирьом, сімдесяти семи, триста сімдесяти трьох.
Г Ста п’ятдесятьом трьом, (на) шестистах вісімдесяти шести, вісімдесятьох шістьох, п’ятьмастами сімдесятьма сьома, дев’яноста вісьмох.
Д Семисот вісьмидесяти двох, двадцятьом сімом, дев’яноста дев’ятьма, сімдесятьох п’ятьох, восьмистах двадцятьох шістьох.
V. Дайте відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності (12 балів: по 2 бали за кожну правильну відповідь).
1.     Творчість якого поета синтезує символістичні, імпресіоністичні та реалістичні засоби поетичного творення. На підтвердження сказаного наведіть приклади.
2.     Назвіть п’ять авторів та їх твори автобіографічного характеру.
3.     Що вам відомо про «другий призов» у літературі? Назвіть його представників та їхні твори.
4.     Доведіть або спростуйте твердження: «Історична доля української нації, її культури, зокрема народної творчості, сімейні традиції, трудове оточення, краса рідної природи – джерела становлення особистості письменника О.Довженка та його таланту». Аргументуйте.
5.     Складіть кросворд (не менше 10 запитань) «Празька школа» українських письменників».                                                                                                4 бали

РАЗОМ: 46 балів

                                                                                                    

Комментариев нет:

Отправить комментарий